Cihangir Atölye Sahnesi yapımı, yine yüzümüzü kara çıkartmayan, oldukça çalışkan bir ekip işi, eli yüzü düzgün bir oyun daha: Ayak Bacak Fabrikası.
Her gittiğimde gözlemlediğim bir şey var; oyuncular sahnelerini bir nevi evleri gibi görüp çok güzel sahipleniyorlar. O gün oyunu olmayanlar kapıda seyircileri karşılıyor mesela. Aynı isimlerin sezon boyunca birçok oyunda oynadığını görmek daha da takdir edilesi bir durum.
Sermet Çağan’ın sevilen oyunu Ayak Bacak Fabrikası, başından sonuna bir sömürü hikayesi aslında. Oldukça gerçek, oldukça bizden ve hala güncelliğini koruyan, yaşayan bir metin. Cihangir Atölye Sahnesi ekibi de bu başarılı, eleştirel metne seyir zevkini yükselten bir şekilde hayat vermişler.
Oyunun yönetmen koltuğundaki Muhammet Uzuner ışık tasarımını da üstlenmiş. Oyuncular; Barış Kaan Güven, Boran Özsaygı, Ela Güldüren, Kerem Aktı, Mithat Seçinti, Nihal Parlak, Özge Doğan, Seren Köken, Serhat Güney ve Yusuf Kısa’nın tek tek emeklerine sağlık. Zaten çoğu diğer oyunlardan tanıyıp, sevdiğim ve tam not verdiğim isimler. Koreografi de Hicran Akın’a emanet edilmiş. Daha önce izlediğim Neredeyse Eşittir ve İki Efendinin Uşağı-Alaturka’da da kendisinin emeği büyük. Onları da kesin izleyin. Selda Uyan’ın elinden çıkma kostümleri de çok beğendim.
Ayak Bacak Fabrikası, sağlam metni, iyi rejisi, kostüm ve makyajıyla göz dolduran, sahnenin yüksek enerjisini başarılı bir koreografi ile seyirciye yansıtan, başından sonuna asla sıkmadığı için gözünüzü kırpmadan izleyeceğiniz bayıldığım oyunlardan biri oldu.
Son oyunu izleme şansı yakaladım. Son dönemde kendim için yaptığım en güzel şeylerden biri bu ekiple tanışmak oldu. Mesajları çok net, naif bir dille ve söylemek istedikleri herseyi söylüyorlar. Rahatsız edecek, bu da fazla olmuş diyeceğim hiç bir noktası yoktu. Oyunu izlerken ekip ruhunu hissetmeniz çok olası. Ben tanımadığım bir salonda oyun izlemeye gidip tanıdık duygularla ayrıldım. Takipçinizim artık.
Oyunun son gösterimini izledim. Oyunun nefis bir metni var. Boran Özsaygı, Zuhal Atalay ve Can Seçki çok güzel performanslar sergilediler. Hareket tasarımı ve reji harikaydı.
Yıllar önce metni okuduğumda çok etkilenmiştim. Senelerce birileri neden oynamıyor diye düşündüm durdum. Can Yücel'in çevirisi oyuna çok şey kattığını düşünüyorum. Oyuncuların tamamını ilk kez sahnede seyrettim. Çok yetenekli ve başarılı buldum. Reji mükemmel. Direklerarası Tiyatro Ödülleri 2022 "Koreografi" ödülünü hak etmiş. Bana kalırsa bir kaç ödül daha almalıydı. Tekrar seyretme isteği uyandıracak nitelikte kaliteli bir oyun.
Oyunda, Wall Street'te basit bir avukatlık bürosunda kâtip olarak işe başlayan Bartleby'nin önce çok sıkı çalışması sonrasında yapmamayı tercih ettiğini belirterek pasif bir direnişte bulunması, bu tutumunun patronunu ve iş arkadaşlarını hem kızdırması hem de hayran bıraktırması sahneleniyor. Franz Kafka'nın doğumundan yıllar önce yazılmasına rağmen Herman Melville'nin kafkaesk metni nefis. Oyunun ışık, ses, hareket ve kostüm tasarımına bayıldım. Kerem Aktı, ölü bakışı ve sakin hareketleri ile resmen Kâtip Bartleby oldu. Diğer oyuncular da başarılı performanslar sergilediler. Hindi takma adlı karakteri canlandıran Dorukhan Kenger'in saç tasarımı çok iyiydi, aynı hindi gibiydi.
Ayak Bacak Fabrikası / Cihangir Atölye Sahnesi