Anlatılara göre, iki şanlı ressam, Zeuxis ve Parrhasios, yeteneklerinin zirvesine erişir. Ancak kimse hangi zirvenin daha yüksek olduğunu bilemez. En müthiş sanatçının belirlenmesi için, ikisi mutlaka düello etmelidir! Her birine, bir duvardan, diğeri görmeden çalışabileceği bir parça verilir. Boyayacakları duvar resmi, dikkatle seçilerek
DEVAMI davet edilmiş jüri üyeleri tarafından değerlendirilecek, kazanının "en iyi" olduğu nihayet herkesçe bilinecektir.
Zeuxis'in önceki resimlerini görenler, gördükleri anda büyülenmiştir. Parrhasios'un başarısı ise zamanla anlaşılmasındadır. Biri sanatı ile büyük sürprizlerin heyecanını, diğeri derin düşüncelerin zenginliğini uyandırır.
Seçim gerçekleşeceği sırada toplananlar yalnızca seçkin eleştirmenler değildir; arkalarındaki izleyiciler de son derece meraklı ve kalabalıktır. Resimlerini birer perde ile örtmüş Zeuxis ve Parrhasios arasından, jüri önce Zeuxis'in perdesini kaldırmasını ister...
Ardındaki resimde meyve dolu bir tabak vardır. Nasıl olur da, Zeuxis böylesine amansız bir mücadeleye basit bir natürmort ile katılmış olabilir? Çok geçmeden, greyfurtların ekşisi, armutların sertliği, üzümlerin suyu herkesin damağına yayılır. Derken bir kuş, bu sulu üzümlerden çalmak üzere duvara doğru hızla uçar ve izleyenlerin gözü önünde çarparak cansız, yere düşer. Resmin yarattığı gerçeklik etkisinin kurbanı karşısında kalabalığın sakinleşmesi zaman alır.
Nihayet Parrhasios'a dönüp onun da perdesini kaldırmasını istediklerinde, Parrhasios "yapamam" der; yenilgiyi baştan kabul mu etmiştir? Zeuxis kendi sabırsızlığını ve güneşin altında bekleyenlerinkini zorlukla bastırarak tekrar, "resmini görmek istiyoruz" der. Parrhasios yanıt verir: "Zaten ona bakıyorsunuz". Parrhasios yarışma için bir perde resmi yapmıştır! Ve bu perdenin olağanüstü gerçekliği, başından bu yana karşısında oturan, zamanı geldiğinde yükselip açılacağını varsayan herkesin aklını başından almıştır.
Bir natürmortun jürisi üzüme daima iştahlı kuşlar mıdır, perdenin arkasından çıkacak olana daima meraklı insanlar mı?
"Perdeli Natürmort", natürmortu modernizmin temeline oturtan Cézanne'a ithaf edilmiş bir ölüdoğa sergisidir. Adını onun iki yüzü aşkın ölüdoğa resimlerinin en iyi bilinen bir örneğinden alır. Bugün Hermitage'da korunan tabloyu anımsatarak, bu tarzın, bugünün sanatındaki dönüştürücü rolü hakkında sorular sorar.
Diğer yandan, doğa ve kültürün sonsuz çatışmasını yine natürmort üzerinden kuran Zeuxis ve Parrhasios efsanesine gönderme ile, sergideki eserler çiftler halinde sergilenmiştir. İki esere aynı anda bakmak, birbirlerinden yansıttıklarının sonsuzluğunu keşfetmek, gözlerimizdeki perdeleri uçuşturacak müthiş bir oyundur. Galerist, "Perdeli Natürmort" ile, efsanedekini anımsatacak "meraklı ve kalabalık" izleyicileri, bu oyunu oynamaya davet eder.
DAHA AZ GÖSTER