4kapı 40 makam projesinin ilk çıkış araştırmasını Alevilik üzerinden başlamış olsada 4kapının şeriat, tarikat, marifet ve hakikatin ulaştığı felsefi ve tasavvufun genişliği karşısında konuyu daha evrensel bir noktaya taşımaya ve hakikat kur
DEVAMIamında yoğunlaşmaya karar verilmiş. Bu noktada Alevilik ile beraber, hakikate giden yol’u derinlemesine incelemek ve projenin yönünü tüm batîni inançları da içine alarak ilerlemek ekibin seçimi olmuş . Aleviliğin bu proje içerisinde bizi ortaklaştıran inancının yanı sıra, evrensel dilin özünden de faydalanarak, tek bir bölgeye ya da tek bir kitleye seslenmektense, birçok dili, birçok kültürü içine alarak tüm hakikate ulaşmaya çalışan tüm anlayışlara ulaşmak esas alınmış.
Bu konsept içinde;
Şeriat, Tarikat, Marifet ve Hakikat’den oluşan 4kapı, pratikte 4anlam içinde hayat buldu. Her birinin on makamı olan kapılar, her bireyin, 4 kapı ve 4 kapı içindeki, kırk makamdan geçerek hakikatin sınırsız yolculuğuna ulaşmasına hizmet eden bir tanımla buluştu. İçeriğinde, birçok felsefeyi, inancı ve ritüelleri bozmadan konu alırken, pratiğinde; bunun takipçiliğini yerine getiren epizot parçaları birbirini izledi. Günümüzde İslami kavramlar olarak bilinen, Şeriat, Tarikat gibi kavramları, bu projede, marifet ve hakikat gibi ritüel anlamları ile ele almak için çaba harcanmış. Sahne üzerinde, dans’a tanıklık ederken hakikat’in, bir dua, bazen deyiş, bazen de yekvücut oluşunu izleniyor . “Ve 2’den 1e vardık” tanımı altında; fizik ve ruh bütünlüğü olarak yekvücut tek bir varlığın yansımasını hakikat’le buluşturmaya çalıştırılmış.
DAHA AZ GÖSTER