Zabel'i dün akşam online canlı performans olarak izledim. İlk defa online tiyatro izliyorum. Ana amacım destek olmaktı.
Geçtiğimiz günlerde aynı şekilde müzisyenleri desteklemek için Kadıköy Belediyesi'nin Süreyya Operası'nda düzenlediği konseri izlemiştim. Çok anlamlıydı, çok duygulandım. Bu sayede hem çok iyi bir konser izlemiş olmak hem de çorbada tuzumun olması beni çok etkilemüşi.
Pandemi başladığından beri ilk ve en çok özlemini duyduğum şey tiyatro izlemekti. Hala da öyle. Destek olmak için online bilet alsam da gönlüm hala o koltuklarda, o salonlarda. Özellikle de Moda Sahnesi'nin hayranıyım. Zabel de Moda Sahnesi'ndeydi.
Oyun sayesinde Osmanlı İmparatorluğu döneminde İstanbul'da doğan ve 2. Dünya Savaşı yıllarında Sibirya'da tutsakken ölen/ öldürülen yazar Zabel Yesayan'ı tanımış oldum. Oyunun yazarları, Zabel'i canlandıran Aysel Yıldırım ile oyunun yönetmeni ve aynı zamanda oyuncularından biri olan Duygu Dalyanoğlu.
Oyunda en çok müzikleri, dekoru ve kostümleri sevdim. Metni bazı yerlerde çok beğenmekle birlikte genelde vasat bulduğumu söylemek isterim, Oyunculuk açısından da benim en çok dikkatimi Duygu Dalyanoğlu çekti. Aysel Yıldırım'ın ana karakter olarak Zabel'i canlandırırken kullanmaya çalıştığı aksan çok sakil duruyordu. Aksine Fransızca konuştuğu sahneler ise mükemmeldi. Keşke aksan yapamadığını kabul edip normal Türkçe konuşsaydı, daha doğal dururdu, böyle sanki kötü bir taklit gibi durmuş.
Hem oyun metni hem de oyunculuğu ile Aysel Yıldırım ödül almış. Bana göre o kadar ödüllük bir metin ve performans yoktu. Yine de başlangıç seviyesindeki tiyatro izleyicisinin memnun kalmasına yetecek, klasik tarzda bir oyun.
Tiyatro candır ve ona canlı performans yakışır. Tez vakitte tekrar salonlarda olma umuduyla.
Zabel / BGST - Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu