Sahne ve kıyafetleri çok beğendim. Oyun su gibi akıp gitti, özellikle Yeşim Koçak'ın performansı oyunda emerjiyi yukarda tuttu. Orhan Veli'nin şiirlerinden şarkıları canlı duymak, oyundaki hızlı geçişler, Bennu Yıldırımlar, Naci Taşdöğen'in ustalığı ve tamamiyle bana ilham veren bir oyun oldu. Gündeme dair göndermeler bence çok yerinde ve dozundaydı.Bu sahne, bu oyuncular, müzisyenler, kostümler ve tüm herşeyi ile büyük salonlarda gösterilmeyi hak ediyor. Emeği geçen herkese teşekkürler.
Öncelikle büyük bir emek ortaya koydukları için çok teşekkür ederim. Ancak koro ile bir oyun nasıl bozulur adlı bir çalışma olmuş diyebiliriz.
Sahne, dekor, koro dışındaki kostümler ve oyunculuklar güzeldi; diksiyonlar, ses tonları, ışık ve ses de çok iyiydi. Ama koronun bu oyuna uygun olduğunu hiç düşünmüyorum. Tam oyunun içine çekileceksin o duyguya girip duygulanacaksın bir anda korodan biri bağırıp konuşmaya başlıyor ya da koro toplanıp dans ediyor. İnsan bir an durup ne alaka şimdi bu diyor. Koro ile izleyicilere o coşkuyu yaşatmak istemişler ama tam tersi bir etki oluyor bence. Bir anda seni girdiğin duygulardan çekip çıkarıp buranın bir tiyatro sahnesi olduğunu hatırlatıyor. Keşke anlatıcı yukarıda köşede oyuna coşku katma ihtiyacı gütmeyen bir şekilde tek kişi olarak konulsaydı ve coşkuyu diğer oyuncuların rollerinden alsaydık çok çok çok daha iyi ve etkileyici olurdu.
Bir de bunların dışında kadın oyuncuları da pek beğenemedim. Halide Edip ve Latife Hanım karakterini oynayan oyuncuların duruşları, gülüşleri çok yapmacıktı ve canlandırdıkları tarihi kişilikleri yansıtamadılar. Mesela Kara Fatma ile Mustafa Kemal'in duygusal bir konuşma yaptığı esnada Latife Hanım'ın anlamsız gülümsemesi çok saçmaydı. Kadınlarda sadece Kara Fatma'yı oynayan oyuncu duyguyu yansıtabildi.
Korodaki kızıl saçlı ve tepeden örgülü kadınlar da o atmosfere hiç uyumlu görünmüyordu. Bir oyun için saç mı boyatacaklar diye düşünülebilir ama tek yıkamayla çıkan tebeşir boyayla veya perukla bu halledilebilirdi. Koronun kostümleri de çok kötüydü en azından askeri üniformalı olsalardı sahnede diğer oyuncularla daha uyumlu ve iç içe görünürlerdi; bu halleriyle kabak gibi alakasız duruyorlar.
Mustafa Kemal'i canlandıran beyefendi ve korodan çıkıp oyuncu olarak oyuna dahil olan diğer beyefendilerin dahil oldukları kostümleri ve oyunculukları çok iyiydi. Diksiyonlarıyla birlikte bence duyguyu çok iyi yansıtabildiler. Zaten izleyiciyi etkileyen ve oyuna çeken sadece bu beyefendiler oldu. Hele anlaşma sahnelerini çok etkileyici buldum.
Eleştirilerimi görüp okurlarsa umarım kırılmazlar ve yapıcı eleştiri olarak alırlar. Tekrar teşekkür ederim.
Tartuffe / İstanbul Şehir Tiyatroları