Deneyiminizi arttırmak için sitemizde çerezleri kullanıyoruz. Devam ederek Gizlilik ve Çerez Politikamızı kabul etmektesiniz. Detaylı bilgi için tıklayınız.TAMAM
Tiyatro Adam, Adana Tiyatro Festivali'ne her yıl katılan ekiplerdendir. Bu sene de Gogol'un defalarca sahnelenmiş Müfettiş adlı oyunundan uyarlanan Teftişör oyunuyla geldiler. Festival izleyicisinin merakla beklediği ve rağbet ettiği birkaç oyundan biriydi. Benim gözlemlediğim kadarıyla beklentileri karşılamadı.
Oyun bir ön oyunla başlıyor. Seyirciler salona girdiklerinde sahnede ana platformun yanlarına konumlanmış kuliste olması gereken makyaj masalarında oyuncuları hazırlanırken görüyor. Aynı zamanda ekibin kendi süre anonslarını da duyuyoruz. Oyunda ağırlıklı olarak kullanılan şive ile seslendirilmiş ve küsurlu dakikalar içeren anonslar bunlar.
En son oyunun başladığını söyleyen anonsun ardından "baakaan" olarak nitelendirilen oyuncular da sahneye davet ediliyor ve oyun başlıyor.
Hareketli, danslı müzikli bir sahne düzeni tasarlanmış. Bu arada 2019 Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri'ne 8 dalda aday olan bir oyun izliyoruz.
Oyunun akışı sırasında sahne dışı olan oyuncular yine yanlardaki makyaj masalarına geçiyorlar. Her oyuncu birkaç karakter canlandırdığı için bu arada makyaj ve kostüm değişikliklerini de yapıyor.
Oyun hızlı ve oyuncular garip şivelerle konuşuyorlar. Hem nefes sorunu hem de şive sorunu nedeniyle konuşmalar büyük oranda anlaşılmıyor. Ben Barış Yıldız'ı dizi ve filmlerde beğenirim. Orada da özellikle hızlı konuştuğu yerleri anlamakta zorlanıyorum. Ama tv'de geri sarıp tekrar tekrar izlemi imkanımız var. Tiyatroda açıkçası çok yeri kaçırdım.
Müzikler ve danslar oyuna güzel yedirilmiş. Özellikle yeni nesilin belki de bilmediği HAKA dansından esinlenilen kısım güzel olmuş ve oyunun ana temasını seyirciye güzel aktarıyor. Bu dans aynı zamanda oyun sonunda selamlama için de kullanılmış (videosunu ekledim).
Oyunun konusu Gogol'da bile bulunamayan bilinmeyen bir yerde geçmekle birlikte bize çok da tanıdık gelen bir yer aslında. Aynı zamanda "bu oyunda olmayan" şey de bize yabancı değil.
Günümüze ve bize dair bir çok gönderme ve metafor içeren oyun izlenebilir bir düzeyde.
Afife Ödülleri'nde hepsi bir yana sadece "en iyi sahne hareket düzeni" dalındaki adaylığı sonuna kadar hak ediyor ve bence almalı da. Selamlama sahnesi için bile bir oyun düzeni yazılmış.
Kapanış sahnesi, selamlama ve belge takdimi: https://www.youtube.com/watch?v=8W4uo3rQ9hM
Teftişör / Tiyatroadam