Sevgili Yeşim Özsoy ve Galata Perform ekibinin tiyatromuza katkılarına saygım büyük. Ancak bu oyunu görmek istememin sebebi, değerli sanatçımız Suna Keskin'i çağdaş bir ekiple sahnede tekrar izleyebilmekti. Benim gibi bu beklentiyle gidecekler için belirtmek isterim ki, Suna Keskin oyunda yer almıyor, başlangıçta gösterilen 20 dakikalık filmde oynuyor. Oyun başlayınca onun olmamasının nedeni anlaşılsa da, keşke değerli oyuncumuzu sahnede bizimle buluşturacak yeni ve ona yakışır projeler olsa dedim içimden. Saygı ve sevgilerimle...
Murat Mahmutyazıcıoğlu son dönemin en özgün, en yalın, en su gibi akan metinlerinin yazarı olarak takibimde olan bir isim. Oyunun ele alınış biçimi ve Zerrin Tekindor’un karakter geçişlerindeki oyunculuk gücü takdire şayan. Ancak reji tercihlerinde daha özgün ve metni daha da yukarılara taşıyacak nokta atışı buluşlar beklerdim. Çok iyi yazılmış bir metnin çok iyi bir oyuncu tarafından yorumlanışını izledik. Sezonun parlayan işlerinden biri Toz.
Yılın son günleri geldiğinde, her yeni başlangıçtan önce bitişin verdiği hüzünle, yaşadığım, yakaladığım ve ıskaladığım anılarıma dönerim. Gençken son yıla, yaşlandıkça son beş on yıla gidip yenisine başlarken yeni bir bakış açım olsun isterim. Gerçekte yakın geçmiş diye tanımladığın şey senin nerede daha çok zaman geçirdiğini gösterir. Geçmişe dönerken kendi varolma mücadelen içinde ıskaladıklarına baktığında kendine ve çevrendekilere başka gözle bakmanı sağlar. Kendinle mesgul olduğun dönemde bazı şeyler görev olur ve duygu yükleyemezsin o yüzden yaşasanda iz bırakmaz. Sonrasında üzerine düşünürsün. Çoğu zaman ıskaladıkların üzerinde düşünürsün bir daha dönüşü yoktur ama bir şeyleri tanımlamanı ve geleceğe dair bakışını etkiler. Üstü tozlanmış anılardan çıkardıklarımız ve birilerinin anlattıkları ne kadar geçmişi anlatsa da bugünün benine cevaptır aslında.
Festivalin ilk oyunlarından olsa da ertelemeyle son oyunu olan Toz’u izlerken işte tamda bu düşünceler kapladı. Annemle olan ilişkim birey olma mücadelesi içinde olduğum dönemde görmezden geldiklerim ve görev olarak adlettiklerim kimi yerde duygulandırdı kimi yerde sorgulattı. Bir erkeğin ağzından çıkan kadın üzerinden anlatılan ama insanı kapsayan metin Murat Mahmutyazıoğlu ‘nun. Yazarın bir çok oyununda yaptığı gibi geçişleri ve farklı kimliklerin, kişilerin üzerinden anlattığı tek kişilik oyunu sahneye koyan Hira Tekindor. Işıkla yapılan sahne geçişleri ve müzik seçimi oldukça etkileyiciydi. Bu sezon minimal dekorun kocam bir figure dönüştüğü oyunlardan biri Toz. Daha önce seyrettiğim bir iki oyununda çok büyük oynadığını düşündüğüm ve bu sebeple seyretmeden önce çekincelerim vardı. O kadar yalın, yumuşak, içten ve doğal oynadı ki şapka çıkardım. Bu performansıyla ayakta alkışladığım Zerrin Tekindor’u, izleyin diyebilirim kaçırmayın. Başka biri oynasaydı bu kadar etkilenir miydim bu metinden bilemedim. Alkışı ve seyircisi bol olsun emeği geçenleri tebrik ederim.
Kalanlar / Galata Perform