Bu sezon izlediğim oyunlar arasında Atlas Tiyatro Araştırmalarının Bertolt Brecht’in yazdığı Sezuan’ın iyi İnsanını Dasdas’ta izleme fırsatı buldum. Kısaca anlatmak isterim. Dekor ve kullanılan aksesuarlar, maskeler gerçekten oyuna uygun olmuş. İki farklı karaktere bürünen oyuncuların geçişleri diğer karakterlerden bir şey kaybettirmemiş. Dekor başta olmak üzere sahnede boş duran bir şey söz konusu değildi. Hikâyenin anlaşılırlığı ve düşündürücülüğü amacına ulaşmış. Oyuncuların temposu bir kaç kişi hariç genele yayılmalı, tempodan kastım hızlı oynama değil, içinde olan heyecan vb duyguların daha iyi yansıtılması. Şarkılarda danslarda hep birlikte ayni hareketleri yapmak mı yoksa farkli hareketleri aynı anda mı yapmak gerekli. Aksi takdirde düzensiz karıştırılıyor izlenimi veriyor.
Brecht'in izlediğim birçok oyununda yabancılaştırma durunumunu görmediğim gibi hissedememiştim. Fakat bu oyunda birebir gördüğüm ve hissettiğim bir durum olarak karşıma çıktı.
Bence bu çok önemli durum, Brecht'in bu yabancılaşma kavramını daha iyi kavrayabilmemi sağladı. Oyunu beğendiğimi söylemek isterim. Bazı noktalarda kısa anlarda müsamere duygusu yaşattıran şeyin aslında yabancılaştığım ve düşünmeye yönelten durumlar olduğunu fark ettim. Benim için bu çok değerli bir durum, teoride olan bir durumu yasayarak tecrübe ettim aslında. Bana müsamere duygusunu yaşatan durumun aslında yabancılaşma kavramı olduğu durumudur. Bunu gerçek seyirci bu şekilde anlıyor mudur acaba. Seyirciden kastim düzenli tiyatro izleyicisi ya da tiyatro içerisinde olan insanlar değil, bir işçi bir esnaf bir öğrenci vb…
Oyunu izlerken sınıfsal durumları da düşünüyor insan ve ben bazen bir tiyatrocu kimliğimle ve bazen sıradan bir işçi gibi izliyorum. Sınıfsal olarak oyunun içerisinde biri olabilirim, kendimi orada görebiliyorum. Bir işçi olarak, bu yabancılaşma kavramı bir müsamere durumuna düşüyor ama bir tiyatrocu gibi düşündüğüm de bu bir yabancılaşma diyorum. İste Bu kavrama müsamere dememin sebebi bu iki farklı gözle bakıyor olmam. Müsamere kavramı kötü anlamda değil, halkın anlayacağı anlamda aslında kendin olma, heyecanlı olma, büyük bir şeyin parçası olma anlamında ve bu kavram oyunun geneli için olan bir şey değil Shen Te rolünde Ece özinan’ın anlatıcı olduğu aynı zamanda Ece Özinan olduğu anlar gibi. Brecht daha iyi kavramak isteyen, teoriden pratiğe, ete kemiğe bürünmüş halini görmek isteyen tiyatro ile ilgilenen herkesin izlemesi gereken bir oyun.
Emeğinize sağlık.
Sezuan'ın İyi İnsanı / Atlas Tiyatro Araştırmaları