Dirimart, Seçkin Pirim’in galerideki ikinci kişisel sergisi Günübirlik İnşa’yı sunmaktan mutluluk duyar. Sergi, sanatçının sergi için ürettiği akrilik ve 3D modelleme heykel yerleştirmesini izleyicilerle paylaşıyor. Antik kentlerdeki pazar yerlerini çağrıştıran bir kompozisyonla dizilen yerleştirme bütününe, sanatçının Triennale Milano’da
DEVAMI sergilenen kâğıt işleri eşlik ediyor. Pirim, Dirimart’taki sergisinde, antik dünyadaki gündelik yaşamda zamanın yavaş ilerleyişi ile modern dünyadaki hızlı üretim ve tüketimin yarattığı kaos arasında bir etkileşim kurmanın olanaklarını arıyor.
Eserlerinde form, malzeme ve mekân arasındaki ilişkiyi inceleyen Seçkin Pirim katmanlı yüzeyler, akışkan formlar ve keskin geometrik hatlarla mimari ve tasarım disiplinlerini pratiğine entegre eder. Minimalist ve soyut anlatımlara sahip çalışmalarında genellikle kâğıt, pleksi, metal ve mermer gibi malzemeleri kullanarak keskin çizgilerle tanımlanmış, katmanlı yapılar oluşturur. Son dönemde hızlı tüketim kültüründen uzaklaşmanın yollarına odaklanan Pirim, Günübirlik İnşa sergisinde antik döneme yaptığı referanslarla, dönemin inşa anlayışını ve uzun yıllara rağmen ayakta kalabilen mimari formları çağdaş bir dille yeniden yorumlayarak kısa süreli bir kaçış ve arınma olanağını izleyicinin deneyimine açıyor.
Son yıllarda Anadolu’daki antik kentlere yaptığı seyahatlerle Pirim, Antik Çağ heykeltıraşlarının stillerini ve kariyerlerini nasıl oluşturdukları üzerine yoğunlaşırken, özellikle mermer heykelcilik alanında ün kazanmış Aphrodisias Heykel Okulu’na odaklanarak ilgili arkeolojik araştırmaların sonuçlarını inceler. Antik ve çağdaş dönemlerde, heykele ilişkin algı ve üretim biçimleri arasındaki bağlantıları araştırarak, geçmiş ve günümüzün çatışmasını betimleyen yapıtlar yaratır.
Pirim, serginin girişinde, Antik Yunan’daki agoranın yalnızca ticaretin değil, aynı zamanda düşüncenin, karşılaşmaların ve tartışmaların mekânı olarak işlev gördüğünü hatırlatarak bir yol inşa ediyor. Bu yol, antik çağdaki yapıları taşıyan ve sanatçının kendi üslubuyla yeniden inşa ettiği sütunlarla çevreleniyor. Sanatçı, bu yolla heykelin zamanın akışına direnen bir anlatı biçimi olduğunu hatırlatıyor. Kentlerin merkezlerinde yer alan agora, galeride de sergi alanının merkezinde konumlanıyor; sütunlar sadece taşıyıcı unsurlar değil, aynı zamanda zamana karşı direnen tanıklıklar, geçmişten günümüze uzanan birer hafıza nesneleri olarak dikkat çekiyor.
Yunan tapınaklarının tasarımında ve sembolizminde çok önemli bir rol oynayan sütunlar hem yapısal destek hem de ilahi olanın sembolik temsilleri olarak hizmet etmiştir. Sergideki Grey Columns başlıklı serisinde ise Pirim, geleneksel olarak mermer veya taşla ilişkilendirilen sütun formunu kâğıt kullanarak tekrara dayalı jestlerle kendi üslubunda yeniden yorumluyor. Kâğıdın katmanlı yapısı, sanatçının üretimlerine referans verirken, aynı zamanda antik dünyada sabırla yürütülen taş işçiliğini çağrıştırıyor. Ancak artık farklı bir kimliğe bürünen sütunlar, kalıcı ve ağır olmaktan ziyade hafif, geçici ve dönüşüme açıklar.
Sergide yer alan dijital ortamda üretilmiş 3D çalışmalar ise, hızla üretilen ve tüketilen dünyanın bir yansıması olarak karşımıza çıkıyor. Antik dönemdeki sükûnetin aksine, sergi alanındaki duvarın arkasında, bizi içinde bulunduğumuz bugünün dünyasıyla yüzleştiriyor –antik dönemin zamanla inşa edilen ve şekillenen yapılarının, modern dünyada yerini çok daha kısa süreli varlık gösteren, hızla tüketilen ürünlere bırakmasıyla. Pirim bu gerçeği dijital ortamda oluşturulmuş heykellerle vurgularken, insanın teknoloji temelli yaşam biçimiyle ilişkiler kuruyor.
Pirim’in, geçmişin sabır gerektiren üretim anlayışı ile bugünün hızlı tüketim dünyası arasında bir köprü kurarak izleyiciyi bu iki zaman dilimi arasındaki farklı his dünyalarını düşünmeye davet eden sergisi Günübirlik İnşa 6 Mart–13 Nisan 2025 tarihleri arasında Dirimart Dolapdere’de ziyaret edilebilir.
DAHA AZ GÖSTER