-
İstanbul Devlet Tiyatrosu oyunu Kafkas Tebeşir Dairesi oyununu salı günü seyrettim ama yazıp yazmamak konusunda çok düşündüm. Üzerine düşünüp tekrar değerlendirmek istedim. Çünkü Mesleki olarak oyunun metnini bilerek gittim oyuna ve benim de aklımda dramaturjik ve reji olarak bir Brecht ve bir Kafkas Tebeşir Dairesi vardı. İtiraf etmeliyim ki çok da yakın değildi. Ama mesleki olarak bakmaya başladığımda ve okulda öğrendiklerimi birleştirdiğimde gözüme ilk çarpan ön oyun oldu. Çünkü ön oyun asıl metinde bu biçimde değil. Belli ki düzenlenerek dil ve üslup korunarak yeniden yazılmış. Oyun Brecht'in en uzun metni olabilir. Sahnelenmesi bütün ekibi zorlayan bir oyundur . Ön oyundan çabuk vazgeçilir. Ama ön oyun çıkarılırsa bütün anlam gider. Oyun ne Brechtyen olur ne de Brecht'in istediği gibi olur. İstanbul Devlet Tiyatrosu'nun Kafkas Tebeşir Dairesi oyununda ise ön oyundan vazgeçilmemiş ve ustaca dramaturjik olarak iyi işlenmiş. Bunun için Yönetmen Kubilay Karslıoğlu'na ve Dramaturg Derya Özer' e tiyatro dünyasından taze biri olarak teşekkür ederim. Evet ön oyun asıl oyuna çok güzel hikayesel ve masalsı bir biçimde hazırlıyor zaten amaç bu. Anlatıcı metinde Ozan olarak geçer harikalar. İki tane olması da bir yorum mesela. O kadar masalsı bir tarzları ve tiyatrallikleri var ki Duygu Urhan ve Sertel Uğur gerçekten çok iyi oyuncu. Anlatıcıdan role geçişleri de çok güzel. Asıl oyun akıp giderken gerçekten de konusunda yazdığı gibi iki hikaye anlatılıyor ve bunun sonucunda vaad ettiği yeni miras emeğini ön oyunu hatırlatarak sunuyor. Dekorun epik tavrı ve hikâyeye göre form değişimi, kostümlerin statü göstergesi, muziklerdeki ritmin isyana dönüşmesi rejinin bir bütün içinde akmasını sağlıyor. Vali ve Onbaşı rolündeki Mert Asker'i tebrik etmek istiyorum gerçekten çok iyi oyuncu ve iyi yorumlamış bütün karakterleri. Gruşa'yı oynayan Zeynep Deniz Denker zayıf bir performans sergilese de bütünün içinde hikayeye uyumlu olacak kadar iyi bir enerji tutturmuş. Azdak'ı Mehmet Ali Kaptanlar öyle bir oynuyor ki bütün çelişkileri ve adaletin ne çok önemli olduğunu sunuyor. Ustalığına diyecek söz yok. Valinin karısı ile Demet İyigün masalsı ama gerçek bir statü vurgusu çıkarmış. Bütün oyuncular bütünün içinde oyuna çok güzel katkıda bulunuyor. Tabii ki teknik sıkıntılar dekor kullanımında aksaklıklar, seslerin bazı repliklerin üzerine binmesi, kostümlerden çıkan seslerin kontrolsüzce olduğu yerler, arkada olan kosturmanin belli olması biraz konsantrasyonu bozsa da bu kadar iyi şeyin içinde bunlar yüzünden beğenmemek teması Adalet olan oyun için adil olmaz. Kaldı ki zamanla da giderilebilir şeyler. Oyunun uzunluğu ile ilgili yorumları okudum. Şunu diyebilirim ki Brecht kısaltılırsa diyalektiği bozulur denir. Hocalardan böyle gördük. Kubilay Karslıoğlu kendi reji dünyası ile ve Brecht dünyasını çok güzel sahneye koymuş ve hiçbir toplumsal göndermesini kirpmamis bütün ekip de bunu çok güzel sunmuş. Ben bunun için ve farklı bir Kafkas Tebeşir Dairesi yorumu için bütün ekibe teşekkür ediyorum ve saygılarımı sunuyorum.
-
İstanbul Devlet Tiyatrosu oyunu Kafkas Tebeşir Dairesi oyununu salı günü seyrettim ama yazıp yazmamak konusunda çok düşündüm. Üzerine düşünüp tekrar değerlendirmek istedim. Çünkü Mesleki olarak oyunun metnini bilerek gittim oyuna ve benim de aklımda dramaturjik ve reji olarak bir Brecht ve bir Kafkas Tebeşir Dairesi vardı. İtiraf etmeliyim ki çok da yakın değildi. Ama mesleki olarak bakmaya başladığımda ve okulda öğrendiklerimi birleştirdiğimde gözüme ilk çarpan ön oyun oldu. Çünkü ön oyun asıl metinde bu biçimde değil. Belli ki düzenlenerek dil ve üslup korunarak yeniden yazılmış. Oyun Brecht'in en uzun metni olabilir. Sahnelenmesi bütün ekibi zorlayan bir oyundur . Ön oyundan çabuk vazgeçilir. Ama ön oyun çıkarılırsa bütün anlam gider. Oyun ne Brechtyen olur ne de Brecht'in istediği gibi olur. İstanbul Devlet Tiyatrosu'nun Kafkas Tebeşir Dairesi oyununda ise ön oyundan vazgeçilmemiş ve ustaca dramaturjik olarak iyi işlenmiş. Bunun için Yönetmen Kubilay Karslıoğlu'na ve Dramaturg Derya Özer' e tiyatro dünyasından taze biri olarak teşekkür ederim. Evet ön oyun asıl oyuna çok güzel hikayesel ve masalsı bir biçimde hazırlıyor zaten amaç bu. Anlatıcı metinde Ozan olarak geçer harikalar. İki tane olması da bir yorum mesela. O kadar masalsı bir tarzları ve tiyatrallikleri var ki Duygu Urhan ve Sertel Uğur gerçekten çok iyi oyuncu. Anlatıcıdan role geçişleri de çok güzel. Asıl oyun akıp giderken gerçekten de konusunda yazdığı gibi iki hikaye anlatılıyor ve bunun sonucunda vaad ettiği yeni miras emeğini ön oyunu hatırlatarak sunuyor. Dekorun epik tavrı ve hikâyeye göre form değişimi, kostümlerin statü göstergesi, muziklerdeki ritmin isyana dönüşmesi rejinin bir bütün içinde akmasını sağlıyor. Vali ve Onbaşı rolündeki Mert Asker'i tebrik etmek istiyorum gerçekten çok iyi oyuncu ve iyi yorumlamış bütün karakterleri. Gruşa'yı oynayan Zeynep Deniz Denker zayıf bir performans sergilese de bütünün içinde hikayeye uyumlu olacak kadar iyi bir enerji tutturmuş. Azdak'ı Mehmet Ali Kaptanlar öyle bir oynuyor ki bütün çelişkileri ve adaletin ne çok önemli olduğunu sunuyor. Ustalığına diyecek söz yok. Valinin karısı ile Demet İyigün masalsı ama gerçek bir statü vurgusu çıkarmış. Bütün oyuncular bütünün içinde oyuna çok güzel katkıda bulunuyor. Tabii ki teknik sıkıntılar dekor kullanımında aksaklıklar, seslerin bazı repliklerin üzerine binmesi, kostümlerden çıkan seslerin kontrolsüzce olduğu yerler, arkada olan kosturmanin belli olması biraz konsantrasyonu bozsa da bu kadar iyi şeyin içinde bunlar yüzünden beğenmemek teması Adalet olan oyun için adil olmaz. Kaldı ki zamanla da giderilebilir şeyler. Oyunun uzunluğu ile ilgili yorumları okudum. Şunu diyebilirim ki Brecht kısaltılırsa diyalektiği bozulur denir. Hocalardan böyle gördük. Kubilay Karslıoğlu kendi reji dünyası ile ve Brecht dünyasını çok güzel sahneye koymuş ve hiçbir toplumsal göndermesini kirpmamis bütün ekip de bunu çok güzel sunmuş. Ben bunun için ve farklı bir Kafkas Tebeşir Dairesi yorumu için bütün ekibe teşekkür ediyorum ve saygılarımı sunuyorum.
-
-
180 dk olduğunu öğrendiğimde şaşırmadım değil. İzlediğimde ya nasıl 180 dk bizi sahneden koparmadan sanat izledik dedirtti. Harika. Mehmet hoca , Atlas Karan Tumluer siz efsaneydiniz.. Unutulmaz bir oyundu. Dekor, müzikler hersey harikaydı
Kafkas Tebeşir Dairesi / İstanbul Devlet Tiyatrosu