An immigrant woman, who does not know how many times she has attempted suicide and who is having an internal reckoning about this act, makes some inferences about her life in exile. As a result of these inferences, she redesigns suicide as
DEVAMIa conscious act in front of the audience. Death is an idea inherited from her mother. But for her, the idea of suicide is an interruption and a hope in the repeating cycle. This structure, where action and inaction turn into each other, turns into an inextricable paradox. Just like the interpretation of the unknown of life in a coffee fortune.
"The Future Looks Bright" is an adaptation of three stories from Şebnem İşigüzel's acclaimed 1993 work ''Hanene Ay Doğacak'', which won the Yunus Nadi Short Story Prize. The play, performed in English with Turkish surtitles, premiered in London this July. When the book first appeared, its bold and powerful narrative led many to believe it was written under a pseudonym, a rumor even circulated in the press. It wasn't until the eleventh hour that the editor-in-chief confirmed İşigüzel's identity as a real person.
*
Kendi hayatına kaç kez son vermeye teşebbüs ettiğini bilmeyen ve bu eylem üzerine içsel bir hesaplaşma yaşayan bir göçmen kadın, sürgündeki yaşamına dair bazı çıkarımlarda bulunur. Bu çıkarımların sonucunda, intiharı seyircinin önünde bilinçli bir eylem olarak yeniden tasarlar. Ölüm, annesinden miras kalan bir fikirdir. Ancak onun için intihar fikri, tekrar eden döngüde bir kesinti ve bir umut anlamına gelir. Eylem ve eylemsizliğin birbirine dönüştüğü bu yapı, içinden çıkılamaz bir paradoksa dönüşür. Tıpkı bir kahve falında hayatın bilinmezinin yorumlanması gibi.
'The Future Looks Bright', Şebnem İşigüzel'in 'Hanene Ay Doğacak' adlı eserindeki üç hikayenin birleştirilmesiyle uyarlandı. Oyun prömiyerini Temmuz ayında Londra'da yaptı ve halen Londra'nın alternatif sahnelerinde gösterimlerine devam ediyor. Oyun Türkiye'deki gösterimlerinde İngilizce dilinde, Türkçe üstyazı ile oynanmaktadır.
DAHA AZ GÖSTER