‘Mecazi Mekan’ sergisi, toplumsal hareketlerin mekan, iktidar ve hafıza ile ilişkisini araştırıyor. Kollektif hareketler tıpkı karnavallar gibi, farklı yaş, etnik grup ya da sınıftan gelen insanların kenti kısa bir süreliğine de olsa ele geçirdiği anlarda gerçekleşir; şehrin meydanları adeta bir tiyatro sahnesine dönüşür. Ancak karnavalda
DEVAMIn farklı olarak isyan hareketlerinde, iktidar ve siviller genellikle karşı karşıya gelir; hak ihlalleri ile mekansal tehditler birbirine paralel süreçlerde gelişir. Siyasi iktidar kendi kültürel ve siyasal dilini mimarlık ve şehir üzerinden kurarken, siviller de kollektif hafızada yer etmiş, Arendt’in ‘görünüş sahası’ adını verdiği sembol mekanları savunmaya devam eder. Kent artık bir tür rövanş sahnesidir. Serginin referans noktası, Louis Henderson'ın, 1952’de çıkan ve Kara Cumartesi olarak da anılan Kahire Yangını’ndan esinlenen ‘The Day Before the Fires’ (2012) isimli videosu. Kahire’de anti sömürgeci bir hareket olarak başlayan protestoların sonucunda çıkan yangın büyük kayıplara yol açar, sömürge sembolü olan ve ‘Batı’yı temsil eden; opera binası, gece kulubü, tiyatro ve mağazalar da dahil bir çok bina yakılır. Yangın ve protestoların ardından askeri rejim ve Nasr dönemi başlar. Tahrir Meydanı’ndaki Arap Baharı gösterileri birçok tarihçi tarafından Kahire Yangını ile karşılaştırılmıştır. Mecazi Mekan, Kahire örneğinde olduğu gibi döngüsel bir şekilde, benzer toplumsal hareketlere sahne olan kentsel mekanı, yüzyılın en büyük problemlerinden biri olan ‘hatırlama’ eylemi için başlangıç noktası olarak ele alıyor. Mecazi Mekan, ulus devlet ve modern toplumun inşa edildiği Birinci Dünya Savaşı sonrasından günümüze uzanarak, birçok muhalif harekete sahne olmuş Atina, Kahire, Halep, Tahran, İzmir gibi farklı şehirlerden mekansal hikayeler aktarıyor. Sergi, savaş, devrim, sömürgecilik, askeri rejim ve isyan hareketleri çerçevesinde kent ve mimarlığın form üretme şeklindeki yerleşik tanımlarına alternatif olarak, bir sürece form verme gibi ‘mecazi’ anlamları üzerine düşünmek için bir kapı aralıyor.
DAHA AZ GÖSTER