Deneyiminizi arttırmak için sitemizde çerezleri kullanıyoruz. Devam ederek Gizlilik ve Çerez Politikamızı kabul etmektesiniz. Detaylı bilgi için tıklayınız.TAMAM
Gözde Baykara’nın sergide yer alan resimlerinde odak noktası Adem”e yasak elmayı yedirdiği için cennetinden kovulan ve “baştan çıkarıcı tehlikeli varlık” olarak tanımlanan Havva’ya öykünen kadın figürleridir. “Cennetinden Kovulan” serisindeki resimlerde “kadın”, erkek egemen dünyaya hizmet eden seyirlik bir nesne değil; “femme fetale” ve DEVAMI“Külkedisi” arasında gidip gelen, çağdaş mitoloji ile uyum içerisinde olan düşsel bir masal kahramanıdır. Mitiolojik kadın karakterler, fabl özelliklerle bezeli tuvalin merkezindedir. İktidar sahibi erkekler ise arka planda resimlerin gizli öznesi olarak karşımıza çıkarlar.
Gözde Baykara’nın sergide yer alan son dönem çalışmalarında “kadın” tek başınalığından kurtularak, Art Nouveau etkisindeki süsleyici öğelerle bezenmiş tuval yüzeyinde ve kalabalık bir kompozisyon içinde konumlanır. Böylece Havva’dan ilham alıp günümüz kadınından yola çıkarak oluşturduğu figürlerini idealize ve stilize ederken kadının duru güzelliğini ve gençliğini lirik manzara detaylarıyla süsleyerek resme teatral bir hava katar. Aynı zamanda resimlerde kadının doğurganlığı ve annelik vasıflarıyla ilgili ipuçları da bulunur.
Gözde Baykara’nın kadın figürleri endişeli bakan kocaman gözleri ile masalsı bir dünyadan bizi izlerler. Sanatçının, kadınları mümkün ötesi büyüklükte gözlerle resmetmesinin temelinde ressam Modigliani’ye olan tutkusu yatar. Modigliani, kadınların gözlerini çizmekten neredeyse hep kaçınmış ve ancak ruhlarını görebildiği zaman gözlerini de çizebileceğini söylemiştir. Gözde ise aksine, gözleri mümkün olmayacak kadar büyük resmederek resim ile izleyici arasında göz teması sayesinde duygusal bir bağ kurmaya teşvik eder. DAHA AZ GÖSTER