Yirminci yüzyıl Amerikasının önde gelen oyun yazarlanndan. Hollywood'un "büyük dönemi"nin doruktaki senaristi. Özyaşamını anlattığı anı kitaplarıyla "en çok satan" kitapların yazarı. Gençlikten ölüme dek sol eğilimli "eylemci". Siyasal örgü
DEVAMItlerin destekçisi. Ulusunun siyasal arenasında bir "kadın kahraman". Yarım yüzyıl boyunca Amerika'nın kültürel ve toplumsal yaşamında egemen bir kişilik, giderek bir söylence. Senatör McCarthy'nin başını çektiği "hain kızıllara" yönelik cadı avının yürütme organı olan Temsilciler Meclisi Amerika Karşıtı Eylemler Sorgulama Komitesi'nin isteklerine boyun eğmeyen ve bu tarihsel sorgulamadan yengiyle çıkarak "yolunu yitirmiş bir yönetime onurla karşı koyuşun" simgesine dönüşen kişi. Polisiye roman türünün öncüsü, 1930'lu yıllar Amerikasının "gözde çocuğu" Dashiel Hammett'la sürdürdüğü otuz yıllık çalkantılı aşk ise, Lillian'ın yaşam öyküsünün öteki ekseni.
Tümü sahnelenmiş 8 oyun ve 2 oyun uyarlaması, hepsi "çekilmiş" 15 film senaryosu, 3 anı kitabı, Hellman'ın yazı alanında geride bıraktıklarının başlıcaları. Senaryolarından çoğunlukla 1940'lı yıllarda çevrilmiş filmlerin birçoğunun sinemalarımızda gösterilişini de "eski kuşaklar" anımsıyor.
Lillian'ın, genç yaşlarında başlamış, ama onu hiçbir dönemde herhangi bir parti yanlılığına götürmemiş olan "siyasal" serüveni, orta yaşlarında uluslararası arenaya da sıçramış. 1938'de İspanya İç savaşı döneminde "Krallığa bağlı" güçleri destekleyen eylemlere katılmış. Aynı yıl Alman malı ürünlerin ABD'ye sokulmaması yolundaki yazarlar girişiminin destekçisi olmuş. Stalin Rusyasına iki kez gitmiş. Buna ilişkin olarak oyunumuzda şunu söyleyecektir: "(...) Şurası doğrudur ki ben de, benim gibi pek çoğu da, Sovyetler Birliği'nde gerçekte olup bitenin ayırdına epey geç vardık (...)" Yaşlı yıllarında ise Vietnam savaşı karşıtı gruplara destek verdiği biliniyor. 1988'de "Tehlikeli Dosyalar (...)" adlı kitabı için araştıma yapma amacıyla yazar Herbert Mitgang FBI'a başvurduğunda, bu örgütteki Hellman dosyasının 37 sayfasının "incelenemez" olduğunu öğreniyor. Ulaşabildiği bölümlerden birinde, "(Heliman'ın 1940'lı yıllar başlarında) Komünist Partisi'ne aşırı yakınlığı olduğu" tanımı yer alıyormuş. Hellman'ın "eylemciliği" Feminizm hareketinden bilerek uzak durmuş. Onu "bayat olay" diyerek aşağılamış da. Ne var ki bu yaklaşımı, Feminizm olgusunun incelemecisi Timothy Ervin'e göre "feminist olmayan feminizm"dir. Ervin, feminizme yönelik tüm küçümsemelerine karşın Hellman'ın "yapıtlarının da, yaşantısının da, onun feminizminin yansımalarını taşıdığını" savunuyor.
DAHA AZ GÖSTER