Oyun, hikâye ve roman yazarı Orhan Kemal’in çocukluk, gençlik ve sonrasında yazarlık serüvenine ve üretim süreçlerine odaklanıyor. Oyunda, Orhan Kemal’in yaşamı, dönemin, siyasal ve sosyal arka planı ile birlikte kurgulanarak, yazarın edebi
DEVAMIyat ve sanat anlayışı ortaya konuluyor.
Yazarlığa ilk olarak şiirle başlayan Orhan Kemal dergilerde görünmeye başlar. Daha sonra askerlik yaptığı sırada Kayseri’de örgüt propagandasında n tutuklanır. Bursa Mapushanesi’nde yatarken Nazım Hikmet ile Bursa’ya gelir tanışırlar. Bu tanışıklık daha sonrası Orhan Kemal’in sanat, edebiyat ve siyasi düşüncesinde bir dönüm noktası oluşturur. Nazım’ın yönlendirmesiyle şiir yazmayı bırakır, hikâye ve roman yazmaya yönelir. Orhan Kemal zamanla toplumsal konularla ilgilenir ve bu anlayışını devrimci bir tavırla romanlarına aktarır. 1960’lı yıllarda tiyatro ve sinemaya yönelir. Çoğu roman ve hikâyelerini kendisi sahneye uyarlar. Sinemaya ise önceleri özgün senaryolar yazar, yanı sıra romanlarını film senaryosuna dönüştürür.
Neden Orhan Kemal?
Kırk kuşağı yazarlarımız arasında toplumcu gerçekçi sanat anlayışıyla yazdığı kitaplarla dönemin önemli yazarları arasında ilk sıralarda yer alan Orhan Kemal, bir yandan geçim sıkıntısı diğer yanda baskı ve sansür göz açtırmazken üretimden geri durmadı ve yazmaya, üretmeye devam etti.
Orhan Kemal’in hayatı aynı kuşaktan diğer yazar, aydın ve sanatçılarımızın yaşamları ile ortak özellikler içerir. Hemen hepsi siyasi iktidarların yazarı, sanatçıyı baskı altına alma, susturma, yıldırma politikalarının hışmına uğramışlardır. Orhan Kemal yaşamı boyunca iktidarların sindirme politikalarına aldırmamış, üretmeye devam ederek bedelini ödemiştir. Gözaltı yaşamış, mapus yatmış, kitaplarına sansür uygulanmış, ceza davaları açılmış ama O, bütün bu faşizan yıldırma siyasetlerine “Eyvallah” demiş, yazmaya, üretmeye devam etmiş.
Bu sebeple Orhan Kemal’in hayatı kendi kuşağının yazar ve sanatçıları arasında örnek bir yaşamdır. Oyunda yazarın yaşadığı dönemin siyasi, sosyal ve kültürel özellikleriçeşitli biçimlerde seyirciye anımsatılırken aynı zamanda öne çıkan toplumsal, kültürel değerler de oyunun arka planında çeşitli biçimlerde vurgulanmaktadır.
Son olarak oyunda Orhan Kemal’in çocukluğundan olgunluğuna hayatına girmiş ve yazarın yaşamına bir biçimde dokunmuş fabrika işçileri Dayı Remzi, İzzet Usta, Cemile, Nazım Hikmet, Ülkü, Fikret Otyam, Muzaffer Buyrukçu gibi isimlerle ilişkileri de hayat, sanat aşk bağlamında anlatıya dahil ediliyor. “
DAHA AZ GÖSTER