Arter'de, 30 Ocak–5 Nisan tarihleri arasında Ali Kazma'nın "zamancı" sergisi yer aldı. "zamancı", Ali Kazma'nın 2005'ten bu yana ürettiği işler arasından seçilen ve çoğunluğu Türkiye'de ilk kez gösterilen 22 videoyu bir araya getiriyordu. Sanatçının "Engellemeler" ve "Rezistans" serilerinden işleriyle başka videolarını bir arada sunan "za
DEVAMImancı", Ali Kazma'nın bugüne kadarki en geniş çaplı kişisel sergisiydi.
Sanatçının işlerine kapsamlı bir bakış sunan serginin küratörlüğünü, 55. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu'ndaki "Rezistans" (2013) projesinin de küratörlüğünü yapmış olan Arter Sergiler Direktörü Emre Baykal üstlendi.
Arter'in girişine izleyiciyi karşılayan ilk iş olarak yerleştirilen "Saat Ustası" (2006) adlı video, Ali Kazma'nın 2005 yılında üretmeye başladığı "Engellemeler" serisinin ilk işlerinden biri. Sanatçı şimdilik 18 parçadan oluşan bu seride düzenle kaos, yaşamla ölüm arasındaki gergin dengeyi ele alıyor. Serinin başlığı temel bir bilimsel gerçekliğe, şeylerin en nihayetinde çözülüp yok olacağına gönderme yapıyor. Ali Kazma, "Engellemeler"de insanın dağılmaya, yitip gitmeye eğilimli bir dünyayı bir arada tutma çabasını ve bunu başarmak için geliştirdiği fiziksel üretimin çeşitliliğini, insan doğası içinde bu üretimin ne ifade ettiğini araştırıyor.
"zamancı", Ali Kazma'nın 55. Venedik Bienali Türkiye Pavyonu için kurgulayıp ürettiği "Rezistans" serisinden işlere de kapsamlı bir biçimde yer verdi. Sanatçı, "Rezistans"ta, bedeni hem kendi kısıtlarından kurtarıp özgürleştiren, hem de sınırlayıp kontrol altına alan müdahale ve stratejilere odaklanıyor. "Rezistans" serisinden işler, Venedik'teki tarihi Arsenale binasındaki ilk gösterimdekine benzer bir yaklaşımla, bu sergide de, birbirleriyle diyalog kurmalarına imkân tanıyan açık bir düzen içinde gösterildi.
Birbirini tamamlayan "Engellemeler" ve "Rezistans" serilerinden seçilen işlerin yanı sıra "zamancı", Ali Kazma'nın "Bugün", "Yokluk", "Geçmiş", "Yazılan" ve "Memur" gibi işlerine ve sınırlı sayıda basılan "Recto Verso" adlı kitaba da yer verdi.
"zamancı" sanatçının kendi üretim süreciyle ilişkili olarak, hem gösterilen işlerin kendileri, hem de mekân içindeki diyalogları yoluyla zaman kavramının izini sürüyordu. Böylelikle sergi, insanın zamanın içinde ve zamana karşı varolma uğraşı, bedenin zamanı, çalışan beden, zamanın mekânsallaştırılması, mekânın zamansallığı, üretim ve zaman üzerine düşünceleri de kapsamına alıyordu.
DAHA AZ GÖSTER