Alican Leblebici kişisel sergisi Son Çağrı’da; geçmiş, gelecek ve bugünün korkularını ele alarak bunlarla yüzleşmenin yollarını arıyor. İktidarlar tarafından şekillenen bireysel korkuların, günden güne büyüyerek kitlesel bir hale dönüşümünü ana odağına alan bu sergi, izleyiciye korkuların betimlenmesi ve hesaplaşılması üzerine bir bakış a
DEVAMIçısı sunuyor.
Günümüz kriminolojisinin en büyük amacı, x ray gibi yöntemler ile bedenin içini yani görünmeyeni araştırarak suçun önüne geçmektir. Sanatçı, x-ray resimleriyle gözetleme, suç eşleştirme gibi soyut ve görünenden uzak bir yaklaşımın altını çizmekte. Da Vinci’nin geçtiğimiz yıllarda rekor fiyata satılan Salvator Mundi “Dünyanın Kurtarıcısı” isimli eserini bir sanat kaçakçısı havasında valize koyup sanat- suç ilişkisine dikkat çekiyor. Leblebici, sanat eserinin suç unsuruna, sanatçının suçluya dönüşmesine yol açabilen bir bakış açısı sunuyor.
Sergide gündeliğimizin içinde görmeye alışkın olduğumuz ve tanıdığımız nesneler üzerinden ürettiğimiz korkular sorgulanmakta. Sabah bizi uyandıran bir alarm sesi bu serinin çıkışı niteliğinde! Leblebici’nin korkularıyla hesaplaşmak için seçtiği nesneler; incelikli ve mütevazı olmaktan çok kışkırtıcı, barışçıl olmaktan ziyade saldırgan bir tavrı işaret ediyor. Sergi; çalar saat, yüksek rütbeli bir subayın şapkası, anti-depresanlar, uçuş panosu gibi nesnelerin; iktidar ilişkileri icra etme, korkularla başa çıkma ve hesaplaşma gibi farklı güçlerini gösteriyor.
Sanatçı, dünyadaki sınır ve güvenlik politikalarını işaret ettiği uçuş panosunda da günümüz krizlerinin yıkıcı etkisini vurgulamak amacıyla bütün uçuşları İPTAL etmiştir. Havalimanları transit bir yer olarak tanımlanmış, hareketliliğin ve küreselleşmenin özlü bir sembolü halini almıştır. Şiddet, ayaklanmalar, savaşlar, depremler, kıtlık gibi krizler sebebiyle kaderden veya yoksulluktan kaçmak için kullanılan bu transit bölgenin kapıları kapandığı an endişe dolu bir hapis alanına dönüşmekte.
Alican Leblebici, küresel olarak çok da mutlu geçmeyen bugünlerde, çıkışın kapıda mı yoksa içimizde mi olduğunu sorgularcasına, izleyiciyi bu kez “Son Çağrı” ile sergiye davet ediyor.
DAHA AZ GÖSTER