Gözde İlkin’in kişisel sergisi “Lekeli Mülk” sanatçının 2014 Kasım ayında taşındığı evin karşısında yer alan Taksim İlk Yardım Hastanesi’nin yenileme projesine tanıklık etmesi ile ortaya çıkıyor. Sanatçı kişisel olarak yeni bir mekana yerleştiği dört ay boyunca Cumhuriyet öncesine uzanan bir bakım evi hafızasına sahip hastanenin yıkım man
DEVAMIzarasını fotoğraf ve video olarak kaydediyor. Değişen gündelik yaşam pratiği ve algısı üzerine düşünmeye başlayan İlkin, mutenalaştırma ve kentsel hafıza ile ilgili yazan antropolog Umut Yıldırım ile çalışmaya başlıyor.
Umut Yıldırım’ın Narmanlı Han üzerine yazdığı “Pas” metninden esinlenen sanatçı, metalin veya bitkinin kendi kendini yok ederken pasını var etmesini; pasın ise yok ederken, yokluğun izini bırakırken var olagelmesini düşünmeye ve görselleştirmeye başlıyor. “Bir enkazın hissi, formu, materyali nedir?” sorusuna odaklanan İlkin, pas lekesinin sunduğu yokluk izine dikiş ile oluşturduğu görüntüler ekliyor. Sanatçı bu sergisinde ilk kez kumaşın zeminini dolduran, kapatan bir malzeme kullanmayarak yıkım ve yokluk üzerinden açığa çıkan formların belirteci olarak “Pas” tortusunu kullanıyor. Bu yeni seri işlere, olay mahallini gözetleyen videolar da eşlik ediyor.
Kentsel hafızayı silen, “yenileyen” inşa halindeki alanları, kronik ağrılı alanlar olarak düşünmeye başlayan İlkin, bu içeriği “Hayalet Uzuv” sendromu ile özdeşleştiriyor: Artık olmayan kesilmiş bir uzvun ağrısının çekilmesi ve hissiyatının devam etmesi gibi, şehirde neyi nasıl hatırladığımız, dönüşümle çehresi değişen zeminlerin bize nasıl bir hafıza, yokluk bıraktığı ile ilgili süreçler üzerine çalışıyor. Sergide İlkin’in aynı tema çerçevesinde ürettiği kullanılmış kumaş üzerine boya ve dikiş ile gerçekleştirdiği son dönem işleri de yer almaktadır.
Değerli katkıları için Barış Özgür, Yasemin Nur, Umut Yıldırım, Ayşenur Aslanoglu, Ayşe İlkin ve video kurgusunu gerçekleştiren Çiçek Kahraman’a teşekkürler.
DAHA AZ GÖSTER