The Pill, Aykan Safoğlu’nun Türkiye’deki ilk kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor.
Hafta sonu sanatçının ölüm üzerine yoğunlaşan üçlemesinin ikinci essay filmi olan ziyaret, visit’in yanı sıra son döneme ait üretimlerini bir araya getiriyor.
Analog fotoğrafçılığın temel ilkelerinden yola çıkan Aykan Safoğlu, kuir, göç v
DEVAMIe mülksüzlükle ilgili sorunları gündeme getiren, biçimsel olarak geçişken işler üretir. Zamana yayılan çalışmalarında ve müdahalelerinde, Safoğlu, direnç, kutlama ve son dönemde de yas kavramlarını inceler.
Ziyaret, visit işinde, sanatçı uzun süre fotoğraf çekemeyişiyle içgörüsü aracılığıyla hesaplaşır. Safoğlu’nun fotoğraf karelerinden vazgeçmesi kendi hayatında bir dönüm noktası olduğu gibi, kolektif belleğimizde de “dile getirilemeyen” bir kopuş anına denk gelir. Bir başka deyişle, sanatçı fotoğraf çekmekten imtina eden travmatik benliğinin yasını tutarken, bir yandan da fotoğrafla giriştiği ağırkanlı barışma sürecini son dönemde yaşanan toplumsal kırılmalar üzerinden değerlendirir.
Safoğlu’nun kamerası, izleyiciyi Berlin’in tarihî Alter St.-Matthäus-Kirchhof [Aziz Matthäus Mezarlığı]’nda bir gezintiye çıkarır. Sanatçının yol arkadaşı 1970’lerin sonlarında annesi Şirin Aktaş’ın izinden giderek Almanya’ya yerleşen kültür emekçisi ve Kürt feminist Gülşen Aktaş’tır. Safoğlu’nun üretiminde dostluğun diyalektiği hem merkezi önem taşıyan bir konu, hem de sanatsal yönteminin asli bir parçasıdır. Öyle ki, sanatçının Gülşen’le kurduğu dostluk ve Gülşen’in mezarlıkla olan ilişkisi ziyaret,visit’te, Alman toplumsal dinamiklerine ışık tutan zengin bir simgesel ve anlamsal ilişkiler ağı örer. Aykan Safoğlu, mezarlık kapısında Gülşen ve kız kardeşi Nurşen’le buluşur ve karşılaşmaları mezarlığı duygular arkeolojisine uygun verimli bir mekâna dönüştürür.
“Giriyor(lar) içeri, okuyor(lar) ciddiyetle mezar taşlarını
Bütün bu insanlar, bütün bu hayatlar
Neredeler şimdi?”*
Afrika kökenli Alman şair May Ayim, ünlü orkestra şefi Israel Yinon, Hamlet Manukyan, sanatçı Helga Goetze, efsanevi masal derleyicileri Grimm Kardeşler... Ziyarette yaşanan temsili yan yanalıklar, izleyicinin sanatçı tarafından incelikle oluşturulmuş farklı zaman-mekânlara göç etmesine olanak verir. Onların miş’li geçmiş zamanı ortak şimdiki zamana dönüşür.
DAHA AZ GÖSTER