Deneyiminizi arttırmak için sitemizde çerezleri kullanıyoruz. Devam ederek Gizlilik ve Çerez Politikamızı kabul etmektesiniz. Detaylı bilgi için tıklayınız.TAMAM
Sanatın yaratımı boşlukta gerçekleşmez. Sanatsal yaratımın özü bir şeyin yoktan var edilmesi değildir. Sanat var olanın dönüştürülmesiyle ilgilidir. Dönüştürüm özgünlüğün kurucu ögesidir. Dönüşen şey özünü içinde saklar. Ama özünden farklıdır. Yenidir. Özgündür.
Sanatın ideolojik olanla ilişkisi bu noktada belirir: izlek ve far DEVAMIklılık.
Mitolojik olanla kurulan ilişki bu nedenle önemlidir. Mitolojiler ‘boş’ anlatılar değildir. Bir masal değildir mitoloji. Kendisine özgü bir doku içinde günün ideolojik söylemidir. İdeolojik olanı içinde barındırır. İdeolojik olanı işaret eder. İdeolojik olanı üretir.
En eski bilinen söylencelerden bugüne değin kadın daima mitolojik/ideolojik bir varlık. Bir varlık ve bir kavram olarak, bilincimiz, bedenimiz ve bilinç dışımızdır kadın. Kendisinden öte bir gerçekliktir. Bir tür ‘kurucu dışarısı’dır. Bir varlık ve gerçeklik olarak onu düşünmek ve irdelemek insanın kendisindeki ‘öte’ ve ‘aşkın’ yönü araması ve irdelemesidir. Kadın diyalektiktir.
Ama bu diyalektiğe ve kurucu işlevine rağmen kadın ’garip’ kalmıştır. ‘Tuhaf’ sayılmıştır. Yadırganmıştır. Yabancı görülmüştür. Hala dışarlıklıdır. Hala içselleştirilmemiştir.
Susie MacMurray ‘Garip Meyve’de içerdeyken dışarıda, tanıdıkken yabancı olana yöneliyor. Lirik, şiirsel, mitolojik olandan hareketle gerçek, kurmaca ve imgesel olanı biçimlendiriyor. Yeniden kuruyor mitolojik olanı. Bunu yaparken mitolojik olana ideolojik eleştirisini yöneltiyor. Sanatın gerçeğiyle kadının ve onun da içinde yer aldığı metafiziğin sınırlarını sorguluyor. Sanat-kadın ikilisinde ve ikileminde tamamlayıcı olanla eksik olanı irdeliyor. Şiirselin bir üst dil olarak kurulduğu bu yapıtlarda estetik olanın dışında hiçbir şey yer almıyor. Estetiğin kendi gerçekliği en yüksek bir düzenleyici ve etik plan olarak yapıtı en uygun biçim ve içeriğe taşıyor. Estetik ve şiirsel yanlış söylenlerin doğrulanmasındaki en etkili araç olurken MacMurray o olanağı kullanarak kadın, beden, performans ve kadınlık bağlamlarında zamanları ve kavramları çapraz kesen, evrensel düzeyde bir yaratı meydana getiriyor. Tarihe bir eleştiri ve katkı MacMurray’nin yapıtları. Ve bu yaklaşım insanı kendisi olarak sorgulamanın en etkili aracı.
İnsan ve büyük bilinç dışı, insan ve ortak bilinç dışı, insan ve söylenleri, insan ve gerçeği: Garip Meyve! DAHA AZ GÖSTER