Pg Art Gallery, 18 Kasım - 15 Aralık tarihleri arasında Hasan Pehlevan'ın kişisel sergisi Formicarium’a ev sahipliği yapmaktan mutluluk duyar.
Başlığını Latinceden gelen Formi (karınca) carium (yaşam alanı) alan sergide sanatçı, karınca davranışlarını ve kolonilerini incelemek, gözlemlemek için taşarlanmış olan formicarium
DEVAMI’u insanın yerleşim hayatına ve yaşam benzerliğinine uyarlamaya çalışıyor. Formicarium temel yaşam biçimleri üzerinden kentsel dönüşüm, barınma, yıkım ve kültürel göç konularına odaklanıyor. Sanatçı son dönemlerde yapmış olduğu “Fikirtepe Müdahale” projesinde, duvar resimlerinin fotograflarını, kentsel dönüşüm alanlarından topladığı “kazı alanından nesneleri” taşları, video ve resimlerini bir araya getiriyor.
Pehlevan'ın yapmış olduğu duvar resimleri, bir kentin belleğinin yok olmasını kaydederken, aynı zamanda bir arkeolog gibi buluntu'nun belleğini de izleyenlere gösteriveriyor. “Kazı Alanından Nesneler” isimli seride kültürel bir mirasın arkeolojik kazı parçaları olan formlar, ilk bakışta bir hafriyat parçası gibi algılansa da, yakından bakıldığında “taş olmayan” işlevsiz bir nesne olarak gözümüze çarpar. Sergide yer alan tüm çalışmalar sanatçının 2014-2017 tarihleri arasında, halen kentsel dönüşümü devam eden Fikirtepe'de gerçekleştirdiği yapıt ve müdahalelerden oluşuyor. Sanatçı Fikirtepe‘ye anonim formlar çizerek bir önerme sunmaya çalışıyor aslında: Sanatın yıkımı durdurabilme gücü olabilir mi?
Diyarbakırlı olan Pehlevan, 1932 yılında “kentin hava alması” için surları birkaç noktadan yıktırılan kentin hatırasını da koyuyor önümüze. Yıkım, arkeolog Albert Louis Gabriel'in Ankara’ya yazdığı mektupla durdurulabilmişti. Enkaz ve yıkım, belleği ve anımsamayı ortaklaştırıyor.
DAHA AZ GÖSTER