Zilberman Projects - İstanbul, Burçak Bingöl’ün Zilberman Gallery – Berlin’de 25 Nisan – 27 Temmuz 2019 tarihleri arasında sergilenmekte olan kişisel sergisi Interrupted Halfway Through’nun bir uzantısı olan Bir Masalın İçinde ve Sadece Onunla Yaşamak sergisine 14 Mayıs – 5 Temmuz, 2019 tarihleri arasında ev sahipliği yapmaktan mutluluk d
DEVAMIuyar.
Bingöl’ün çalışmaları, kimlik ve kültürel miras kavramları, arada kalmışlık halleri ve bunlara dair sunum ve temsil sorunları ile ilgilenir. Interrupted Halfway Through ismini Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ‘Beş Şehir’ kitabındaki yaptığı İstanbul’un Beyoğlu semti ve Paris karşılaştırmasından alır.
Berlin galerisindeki sergisinde Burçak Bingöl, İstanbul’dan Berlin’e taşıdığı parçalarla, zamanı ve mekanı çarpıştırmayı dener. Bir Masalın İçinde ve Sadece Onunla Yaşamak sergisinde ise Berlin’i İstanbul’a taşıyarak bu çarpıştırmayı geri yansıtır. İstanbul’daki galerinin duvarlarını Zilberman Gallery’nin Charlottenburg bölgesinde klasik batı Berlin mimarisindeki mekanın görselleriyle kaplayarak mekana özgü bir yerleştirme yaratır. Berlin galerisinin iç mekanına ait bu görüntüler, seramik “tercümeler”in yanı sıra Bingöl’ün Avrupa yaşantısının bir parçası olan porselen bibloları içeren yeni işlerine de bir arka plan oluşturur. Bingöl mimari form ve görselleri yer değiştirerek kurgusal bir mekan yaratır. Bu yerleştirmenin arada kalmışlık durumu Ahmet Hamdi Tanpınar’ın eski İstanbulluları Bir Masalın İçinde ve Sadece Onunla Yaşamak olarak tanımlamasına ve sonrasında ortaya çıkan hayali bir modernliğe, Batılı şehirlere özlem hissine doğrudan gönderilerde bulunur.
Bingöl’ün unutmak ve hatırlamak üzerine psikolojik olduğu kadar politik de bir peyzaj oluşturan çalışmaları, gizli kalmış, yok olmuş ve neredeyse kaybolmuş hafızayı inceler. Berlin’deki sergi bir kazı alanını anımsatır, resmi ideolojiyle yaratılmış sosyal amneziye ve Doğu-Batı arasındaki aksak bağlantılara odaklanır. Berlin’deki sergisi Interrupted Halfway Through için sanatçı, bir önceki sergisinin gerçekleştiği Mısır Apartmanı’nda yer alan İstanbul galerisinin duvarından oluşturduğu Yerinden Edilmiş Galeri Duvarı Veya Bir Gülün Parçalı Hafızası işiyle, İstanbul’dan bir parçayı Berlin’e taşır. Diğer parçalarla birlikte bu iş de, İstanbul’dan Berlin’e yakın zamanda kültürel ve/veya politik sebeplerle göç edenleri akla getirir. ‘Yerimiz değişince yeni olanla nasıl ilişki kurarız?’, ‘Ortama nasıl adapte oluruz?’ gibi soruların cevaplarını arar.
Seramik alanında sanatta yeterlik derecesine sahip olan Bingöl, kullandığı materyalin kültürel çağrışımları ve üretim metodolojisinin kurallarıyla deneyler yapar. Bu coğrafyanın ortak hafızasında derin kökleri olan malzeme üzerinden sosyo-psikolojik araştırmalar yaparak, yanlışlıklar ve enkazlar üzerine düşünür, sanatsal öneriler getirir.
Interrupted Halfway Through ve Bir Masalın İçinde ve Sadece Onunla Yaşamak, bu diyalog üzerinden galerinin iki farklı mekanı arasındaki bağlantılar üzerinde çalışır. İstanbul ve Berlin’e ithaf edilen farklı geleneklerin birleşim noktalarında oluşan sergi, sanatçının öznel duruşu ile tarihsel ve kültürel etkileşimleri görünür kılar.
Sergiye Sevinç Çalhanoğlu, Lotte Laub, Wendy Shaw ve Simon Wachsmuth’un çeşitli formlardaki yazılarını içeren bir katalog eşlik etmektedir.
DAHA AZ GÖSTER