Arter, 2014'te Türkiye çağdaş sanatının öncülerinden Füsun Onur'un kapsamlı bir kişisel sergisine yer verdi. Arter Sergiler Direktörü Emre Baykal'ın küratörlüğünü üstlendiği sergi, adını Lewis Carroll'ın "Through the Looking Glass" [Aynadan İçeri] başlıklı kitabından ödünç alıyordu.
"Aynadan İçeri", Emre Baykal'ın Füsun Onur'la
DEVAMI bir yıla yakın bir zaman diliminde yürüttüğü yakın çalışma süreci sonucunda seçilen 40'tan fazla yapıtı bir araya getirdi.
Füsun Onur'un 50 yılı aşan sanatsal üretimine kronolojik bir yerleştirme önermekten ziyade, yapıtları arasındaki sezgisel bağlantıların izini süren sergide, sanatçının erken dönem üretiminden soyut geometrik desenleri ile form, uzam ve zaman ilişkisini araştırdığı heykelleri ve gündelik malzemeleri kullandığı yerleştirmeleri, Arter'in dört sergi katına yayılıyordu.
Sanatçının heykelin ve resmin sınırlarını zorlamaya veya aralarındaki sınırları kırmaya yönelik çalışmalarına da yer veren sergi, aynı zamanda giderek artan bir malzeme çeşitliliğinin devreye girmesiyle birlikte Füsun Onur'un sanatının gündelik, öyküsel, hatta otobiyografik öğelere doğru nasıl genişlediğinin ipuçlarını da taşıyordu.
"Aynadan İçeri", aynı zamanda tasarlandıkları dönemde sadece birer taslak veya maket olarak kalmış olan kimi yapıtların yeni üretimlerini de içeriyordu.
Bunlardan biri, Arter'in İstiklal Caddesi'ne bakan giriş kısmında izleyiciyi karşılayan "Aynalı Labirent" adlı yapıttı. Füsun Onur'un 1972 yılında bir yarışma için strafordan yaptığı bir maketten esinlenen bu çalışma, mekâna uygun olarak yeniden boyutlandırıldı ve içine gireni aynadan duvarlarında sonsuzca çoğaltan bir labirent/mekân olarak sergiye yerleşti.
Bu kapsamdaki başka bir yapıt da, Füsun Onur'un 1993 yılında Galata Köprüsü için bir taslak olarak çizdiği şiirsel bir dış mekân müdahalesiydi. Tasarlandığından yirmi yıl sonra "Aynadan İçeri" sergisi için gerçekleştirilen "Pembe Bot" başlıklı proje, sanatçının yaşamını ve çalışmalarını sürdürdüğü Kuzguncuk'taki küçük yalının önünde, İstanbul Boğazı'nda, video formatında üretildi.
+++++++++++++
ALİ KAZMA
"Ev", 2014
Video, 5 dakika
"Aynadan İçeri" sergisine Ali Kazma'nın, Füsun Onur'un evine ve atölyesine odaklanan "Ev" (2014) adlı yeni işi eşlik etti. Sergi kapsamında ayrı bir katta gösterilen bu çalışmasında Ali Kazma, kamerasını Füsun Onur'un 50 yılı aşan sanatsal üretiminin gerçekleştiği mekâna yöneltti. "Ev", Füsun Onur'un içinde doğup kızkardeşi İlhan'la birlikte halen yaşamını sürdürmekte olduğu Kuzguncuk'taki aileden kalma küçük yalının kapılarını Ali Kazma'nın gözünden izleyiciye araladı.
DAHA AZ GÖSTER