Hiraki Sawa (Ishikawa, Japonya, 1977) halen Londra’da yaşıyor ve çalışıyor. Londra’daki Slade School of Fine Arts, University College’da heykel eğitimi alan sanatçı, aralarında 2003 yılındaki Lyon Bienali ve 2005 yılındaki Yokohama Trienali’nin de bulunduğu pek çok uluslararası sergiye katıldı. Sawa’nın yapıtı, göç ve küreselleşme temalarını ve bireyin bu olgulara yönelik tepkilerini araştırmaktadır. Yapıtları, günümüz video sanatçıları arasında ender bulunan ve uygulamadaki zarafetle ağırbaşlı
DEVAMIbir ruhsallığın karışımı olan biçimsel bir yaklaşıma sahiptir.
Mesken (2002) Londra’ya özgü sıradan bir tuğla duvarlı binadaki bir dairenin görüntüsüyle başlıyor. Bu dış çekimin hemen ardından, kamera merdivenlerden ilerliyor ve karşıdaki kapıdan içeri giriyor. Siyah-beyaz film, bir odadan diğerine uçan oyuncak uçakların görüntüleriyle yavaş yavaş dolan sıkışık bir alana odaklanıyor. Video, yaklaşmakta olan tehlike ve muhtemel bir kaza beklentisinden kaynaklanan askıda kalma duygusunu çok güçlü bir şekilde veriyor.
11 Eylül’den sonra, uçaklarla dolu gökyüzü imgesi uğursuz bir önsezi hissi taşımakta; Sawa’nın videosu da, yavaşça uçan maket uçaklar tarafından ihlal edilen bir iç mekândaki aykırılığı gözler önüne sererek söz konusu hissin altını çiziyor. Mesken’in sahneleme anlayışı, izleyiciyi, hem klostrofobik hem de oyuncak uçakların ölçekleri dolayısıyla genişlemiş gibi görünen kapalı bir mekâna hapsediyor. Sanatçı, bu yapıtıyla, en mahrem sığınaklarımızda bile bize ulaşmayı başaran küresel dünyanın varlığını gösteriyor.
DAHA AZ GÖSTER