Tek kişilik oyun “ben size zanaatımı göstereceğim” demek, o zaman yorumu da ona göre yapmak lazım.
Sonda söylenecek şeyi en başta söylemek lazım: Deniz Karaoğlu başarılı. Belli ki gözlem yapabilen, taklit yeteneği olan ve bu yüzden de tip bankası dolu bir oyuncu. Ancak tiyatro dediğimizde bu tip bankasını güzel laz taklidi yapmaktan öteye geçirmek gerekiyor. Deniz Karaoğlu bunu beceriyor mu? Zaman zaman…
Kafasında kapüşonla yüksek eforlu bir dansa başlıyor. Dans bitince de bizi karşısına alıp monoloğuna giriyor. Ancak sürekli ciğerinin dibinden, neredeyse bağırarak bir performans bu. Oyunun normali buysa yükseklik ihtiyacı olduğunda nereye çıkacak?
Çıkamıyor. Kreşendo şansı yok. Zaten en tepede. Karakter geçişleri de çok net olmadığı için ana karakterimizin bağırtısı, diğer karakterin cevap repliğine yansıyor. Çok daha net ve temiz bir replik-karşı replik sınırı olmalı.
Bu yüzden oyunculuğun en temiz bölümü enerjinin gerçekten dengeli ayarlandığı askerde kısa dönemlilerle sohbet bölümü… Bu bölümün dengesi tüm oyuna yayılmalı.
Ayrıca oyunun başından itibaren süren bu niyet daha 3. dakikada oyuncunun ter içinde kalmasına neden oluyor. Bunun bir nedeni daha baştan konulan yükseklik, ikincisi de sanırım fiziksel kondüsyonun zayıf olması… Eğer bir ustalık gösterilecekse, bu kısım es geçilmemeli.
Duygu olarak anne performansı gayet iyi. Baş karakterimizin ise, oyunun başındaki postürünü kaybettiğini görebiliyoruz.
Son bir detay: Başlangıçtaki stringlerin üzerine söylenen türküde ciddi bir entonasyon problemi var…
Oyun: Aslında ortada bir oyun yok, bir belgesel var. Bize ne söylüyor? Belli değil… “Böyle insanlar da var hayatta” mı? Farklı olan bir gencin, sistem tarafından “düzeltilmesi” mi? Ancak bu cümleyi net bir şekilde söyleyebilmek için karakterin askerden dönüşünden sonraki sürecinin üzerinde durulması, sistemin onu sıradan bir dişliye dönüştürdüğünün daha net görülmesi gerekli.
Reji ise minimumda... Eğer oyunun bize söyleyeceği net bir cümlesi olsaydı rejiden de net müdahaleler görebilirdik. Oyunun belgesele benzer yapısı, rejiye pasif olma refleksi vermiş.
Kader Can / BAM