Mitoloji, ekoloji ve sömürgeye karşı direniş arasındaki ilişkiyi irdeleyen iş ile sanatçılar tamamlanmamış yeni anlatımlar hayal ediyor. Harabeye dönmüş, şimdi otların, vahşi bitkilerin örttüğü Filistin köylerini gençlerle birlikte ziyaret eden Basel Abbas ve Ruanne Abou-Rahme, doğanın bu mekânları tekrar sahiplenmesine şahit oldu. Her ye
DEVAMIrden fışkıran bitkiler, toprak, taşlar, hayatta kalmak için bir yol bulmaya çalışma, bu kime ait olduğu tartışılan yere karşı bir direniş sergiliyor. Ve Yine De Maskem Kudretli iki bölümden oluşuyor. İlki ses ve bir yeri inşa etmek ya da yok etmek için kullanılabilecek küçük, garip objelerin de dahil olduğu, beş kanaldan oluşan, izleyiciyi içine alan bir video yerleştirmesi. Videoda eski Filistin şehirleri ve köylerine duygusal bir yolculuk ile harabeleri yeniden ziyaret etme tecrübesi naklediliyor. İmgelerin üzerine Adrienne Rich’in batmış bir geminin enkazına doğru inen bir dalgıcın perspektifinden yazdığı şiiri "Enkaza Dalmak"tan(1971) alıntılar getiriliyor. ‘Enkazın, enkazın hikayesinin değil - şeyin kendisi, mitolojisi değil’e doğru hareket eder. Bu zengin metaforlarla birlikte Ve Yine de Maskem Kudretli, "kıyamet hayali ve günümüze egemen olan şiddet ile, vücudumuzdaki gözenekleri bile tıkamış olan kıyamet imgelemiyle yüzleşiyor."
Ve Yine De Maskem Kudretli’nin ikinci bölümü, iki galeriye yayılıyor. Yeni bir ses işi ve işin altyapısını oluşturan çeşitli malzemeler geniş bir şekilde sergileniyor. Sanatçıların harabelere yaptıkları ziyaretler üzerine bir diyalog olarak kurgulanmış ses yerleştirmesi, "sanki sömürgeci bir mantığa rağmen ele geçirilmiş olan, sanki hala hayatta olan mekânlar, sömürge ile başkasının egemenliğine izin vermeyen doğa, ekoloji, peyzaj arasındaki ilişkiyi açığa çıkarıyor." Gösterilen malzemeler arasında imgeler, kitaplar, diyagramlar, buluntu objeler, kurutulmuş bitkiler, kayalar ve 3 boyutlu maske heykeller var. Maskeler, şiirdeki dalgıç maskesine referans veriyor; kendini güçlendirme, mitolojik bir güç ile korunmanın sembolleri haline geliyor. "Batı Şeria’da bulunduktan sonra özel koleksiyonlarda saklanan neolitik maskeler, hacklenerek 3 boyutlu baskıları alınıyor. Siyah kayak maskesine korkutucu bir benzerliği bulunan maskelerin kopyaları Filistin’de dolaşıma sokuluyor. İsrail’de yıkılmış bir Filistin köyünde, bir grup genç maskeyi takıyor. Bu kazara yaşanan ritüel ve mit, anında başkası olmak..."
DAHA AZ GÖSTER